بازیگر ۳۰ میلیونی دستمزد ۴۰۰ میلیونی می‌خواهد/ لزومِ اتحاد صنوف FATF چهار ماه دیگر مهلت اجرای الزامات ایران را تمدید کرد سید جلال: تماشاگران پرسپولیس گول خوردند/ همه ما خسته هستیم مفسدان فی الارض واقعی را اعدام کنیم/ روحانی تیم اقتصادی خود را شخم بزند دوران شکوفایی صنعت نفت شیل آمریکا به پایان خود نزدیک می‌شود بنزین تا سال ۹۸ گران نخواهد شد/ احیای کارت‌ سوخت در دست بررسی است مفتوح شدن ۱۷ پرونده و وجود ۸۵۰۰ شاکی درباره پیش فروش خودرو بازخوانی کارنامه یک بازنشسته دولتی/ اشتباهات سیف چگونه اقتصاد کشور را به بحران کشاند؟/ ماجرای انفصال از خدمتی که اجرا نشد و بازار به هم ریخت! ترس آمریکایی‌ها از ایران؛ چرا پهپاد‌های ایرانی کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس را دائم رصد می‌کنند؟ رقبای سرسختی در جهانی مجارستان داریم/ باید دوباره روی سکو برویم
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 35327
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

ثبت داستان «گورجو و بالاممد» در فهرست ملی میراث ناملموس

داستان «گورجو و بالاممد» جزو میراث شفاهی ایل بزچلو بوده که نسل به نسل در منطقه بزچلو واقع در شهرستان کمیجان و مناطق پیرامون آن به ارث رسیده است، این میراث فرهنگی چند 18 دی‌ماه در فهرست ملی میراث ناملموس قرار گرفت.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از سلام کمیجان؛ قدمت شهرستان کمیجان به 700 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، شهری تاریخی که اکنون جمعیتی بالغ بر ۴۷ هزار نفر را در خود جای داده است.

در حوزه میراث فرهنگی و مراسمات مذهبی و سنتی ۶۰ اثر ثبتی از جمله بناها در قالب کاروانسرا، امامزاده‌ها، محوطه ها و تپه های تاریخی در این شهرستان وجود دارد.

هنرمندان و فرهیختگان شهرستان کمیجان با جمع‌آوری تاریخ شفاهی شهرستان و آئین‌های نمایشی ویژه منطقه سعی بر ماندگار کردن و به ثبت رساندن این آثار ارزشمند دارند که نمونه این فعالان فرهنگی شهرستان گروه فرهنگی هنری «بیزیم بزچلو» بوده که با تمام توان خود در حال زنده کردن میراث ماندگار ایل «بزچلو» است.

احسان قاسمخانی یکی از اعضای فعال گروه فرهنگی هنری «بیزیم بزچلو» در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با اشاره به ثبت دو اثر شفاهی و نمایشی ایل «بزچلو» شهرستان کمیجان گفت: داستان «گورجو و بالاممد» جزو میراث شفاهی این ایل است که نسل به نسل در منطقه بزچلو واقع در شهرستان کمیجان استان مرکزی و مناطق پیرامون آن به ارث رسیده است و اکنون در جغرافیایی وسیع تر توسط عاشیق های محیط، عاشیقی قم و همدان نیز خوانده می شود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر عنوان «گورجو قیزی و بالاممد» (دختر گرجی و محمد کوچک)، این داستان با عناوین دیگری همچون «محمد و پری»، «سئوداگر بگ جان و اوغلو ممد» (محمد پسر بیگ جان تاجر) و «بگ جان اوغلو ممد» (محمد پسر بیگ جان ) نیز مطرح می‌شود.

قاسمخانی با تأکید بر اینکه این داستان در قالب نظم و نثر توسط خوانندگان فولک ترک زبان منطقه(عاشیق‌ها) روایت شده است، گفت: این داستان فولکوریک (داستان، افسانه، تاریخ شفاهی) بر فرهنگ منطقه بسیار اثرگذار بوده است به طوری که نام شخصیت‌های اصلی این داستان از فراوانی درخور توجهی برخوردار بوده و نام گرجی در بین بانوان شهرستان کمیجان رواج داشته و دارد.

این هنرمند بزچلوئی با اشاره به حفظ میراث شفاهی منطقه گفت: با توجه به اهمیت حفظ میراث شفاهی مردم ایران زمین و انتقال آن به نسل های آینده و همچنین اهمیت بین المللی داستان مورد نظر(ایران و گرجستان) ثبت این اثر شفاهی ملی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود که خوشبختانه در تاریخ 18 دی‌ماه 96 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

ثبت آئین نمایشی «منجوق سالماق» ایل بزچلو

قاسمخانی با اشاره به دیگر آئین نمایشی ایل بزچلو «منجوق سالماق» (منجوق اندازان) که به تازگی به ثبت رسیده است، گفت: مراسم «منجوق سالماق» ایل بزچلو در شهرستان کمیجان در شب عید قربان برگزار می شود.

وی ادامه داد: «در شب عید قربان دختران و پسران جوان هر آرزوی که دارند با یک نشانه همانند دکمه، سنجاق، منجوق و.. در داخل یک ظرف سفالی انداخته و با ذکر صلوات و خواندن آیه الکرسی، آب که نماد زلالی و شفافیت زندگی، گندم نشانه رزق و روزی، یک سکه که نماد فراوانی و ثروت است در آن می‌ریزند و یک آینه که نشانه روشنایی و نبات که نماد شرینی است روی ظرف می گذارند و درب ظرف را بسته و در شب عید قربان ظرف را از یک ناوادان به سمت قبله آویزان می کنند.

این هنرمند بزچلوئی تصریح کرد: مردم اعتقاد دارند که در شب عید قربان منجوق ها در کعبه طواف می‌کنند و روح الهی پیدا می‌کنند. فردا که روز عید قربان است پس از ذبح قربانی ها، زنان با یک مراسم خاص منجوق ها را از ظرف ها بیرون می آورند.

قاسمخانی خاطرنشان کرد: در این مراسم چند بانو با خواندن اشعار محلی و عاشقانه و دختر بچه‌ای که 7-8 ساله با لباس عروس و یک پارچه قرمز روی سرش با خواندن اشعار، منجوق‌ها را از ظرف بیرون آورده و شعری که همزمان خوانده شده مختص صاحب نشانه است«.

انتهای پیام/م

captcha