پرواز ملکوتی یکی از پاسداران استان مرکزی در حین پاکسازی میادین مین درخشش دانش‌آموز خمینی در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی شناسایی 3 کانون بیماری آنفولانزای پرندگان در استان مرکزی/تجهیز تمامی کشتارگاه‌های استان به سردخانه  ساخت 250 مسکن در مناطق زلزله‌زده به همت سپاه روح‌الله دولت برای اشتغال مردم مناطق زلزله‌زده برنامه‌ریزی کند/مردم در یاری‌رساندن به زلزله‌زدگان نقش بی‌بدیلی ایفا کردند پرداخت 9 میلیاردتومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی در استان مرکزی اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اشتباه بزرگ ترامپ/این تصمیم مورد پذیرش هیچ مسلمانی نیست زنگنه از مجلس دهم کارت زرد گرفت کاهش بودجه قرآنی نشانگر بی‌توجهی دولت به امور فرهنگی است/امیدی به افزایش بودجه نداریم عاشقانه‌‌هایی از یک شهید/ از رصد دیده‌بان عراقی تا دوختن لباس سپاه+عکس
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۵
کد خبر: 32464
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
سراشیبی مرگ در محور قاسم آباد

وقتی جاده‌های بی‌جان، جان می‌گیرند/پیچ قاسم‌آباد در کمین رانندگان نابلد+عکس

پیچ قاسم آباد با داشتن شیب بیش از 12 درصدی خود در نزدیکی شهرستان تفرش سالانه موجب بروز حادثه های بسیاری در این محور می شود.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از ندای تفرش، جاده قاسم آباد یکی از نقاط حادثه خیز محور مواصلاتی تفرش به سلفچگان است که 2 کیلومتر خارج از حوزه استحفاظی شهر تفرش و در محدوده ی استان قم قرار دارد.

اگر چه منطقه قاسم آباد دارای پیچ های متعدد است ولی پیچ انتهای گردنه به دلیل شیب تندشونده قبل از پیچ و شعاع کم انحنای پیچ، منجر به بروز تصافادت متعدد و حتی مرگبار می شود. منطقه "قاسم‌آباد" با یک گردنه آغاز می شود و سپس جاده در ادامه مسیر شیب‌های سرازیر تندی را پشت سر گذاشته و انتهای شیب به یک قوس افقی با یک شعاع با انحنای کم، به پایان می‌رسد و مسیر تفرش به سلفچگان ادامه می یابد.

علاوه بر این پیچ حادثه خیز، محور قاسم آباد فاقد علائم هشدار دهنده کافی است و به دلیل تغییر ارتفاع جاده، راننده در امتداد جاده دید کافی ندارد؛ همین دلایل سبب می شود که رانندگان ناآگاه به وضعیت جاده به خصوص رانندگان ماشینهای حمل بار بیشتر در معرض تصادفات قرار بگیرند. کمی جلوتر از پیچ آخر اختلاف ارتفاعی نیز وجود دارد که حتی در برخی از تصادفات منجر به سقوط خودرو شده است.

از سویی دیگر بنابر اعلام رانندگان وسایل نقلیه سنگین تفرش، برف روبی در این جاده در ایام بارش برف به ندرت انجام می شود.

کوهستانی بودن محور قاسم آباد؛ مانع برف روبی مداوم این محور می شود

مهدی موسوی، مسئول اداره راهداری سلفچگان در گفتگو با ندای تفرش گفت: شیب گردنه منتهی به پیچ قاسم آباد بیش از 12 درجه است که با توجه به شرایط موجود راهی برای کم کردن شیب وجود ندارد.

موسوی اظهار کرد: تابلوها و علائم در این جاده نصب شده که برخی از آنها به دلایلی از بین رفته است و تابلوهای موجود هم کم است. چند روز پس از حادثه اخیر که منجر به فوت راننده تریلی شد، مجددا گاردریل در این محور نصب شده است.

وی در خصوص عملیات برف‌روبی این محور افزود: برف روبی جاده قاسم آباد از جمله وظایف راهدارخانه فوجرد است که اکیپ های آن همیشه فعال هستند، اما به دلیل کوهستانی بودن محور قاسم آباد، در ایام بارش برف، میزان بارش و تجمع برف در این محور بیش از سایر محورهاست ولی با این وجود نیروهای راهداری تلاش خود را برای برف‌روبی انجام می دهند.

مسئول اداره راهداری سلفچگان در خصوص افزایش تابلوها در این مسیر اضافه کرد: قرار است بازدیدهای میدانی از این جاده انجام شود تا نیازها و تعداد علائم هشداردهنده بررسی شود.

 نظرات مختلفی برای ایمن سازی این پیچ حادثه خیز وجود دارد که انجام آنها نیازمند اعتبارات خاص است.

پیچ قاسم‌آباد نیازمند اصلاح هندسی و جابجایی جاده/هیچ اعتباری برای ایمن سازی پیچ وجود ندارد

برقراری رئیس اداره کل راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم در گفتگو با ندای تفرش در خصوص پیچ قاسم آباد گفت: پیچ قاسم آباد از جمله پیچ های خطرناک فرعی استان قم است که بارها ایمن سازی آن از طریق نصب گاردریل، تابلو هشدار دهنده و آرام سازی مسیر انجام شده است.

برقراری اظهار کرد: در این جاده باید اصلاح هندسی و جابجایی جاده انجام شود که نیازمند هزینه ها و تعریف ردیف‌های اعتباری است تا همانند سایر نقاط خطرناک ایمن سازی بیشتری انجام شود.

وی افزود: به دلیل کوهستانی بودن جاده، وقوع تصادفات دور از ذهن نیست. چرا که علاوه بر شیب زیاد جاده، رانندگان در برخی نقاط دید کافی ندارند. 

رئیس اداره کل راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم بیان کرد: رانندگان در صورتی که با سرعت مطمئنه مسیرهای کوهستانی یعنی 40 کیلومتر مسیر سرازیری را طی کنند حوادث کمتری رخ می دهد. چراکه 90 درصد تصادفات براثر بی احتیاطی راننده رخ می دهد.

برقراری گفت: گاردریل نصب شده برای این مسیر بر مبنای سرعت 40 تا 60 کیلومتر نصب شده که اگر با این سرعت تصادفی رخ دهد می تواند بازدارنده باشد ولی در صورتی که با سرعت بالا برخوردی صورت گیرد نباید توقع داشت که گاردریل خودرو را متوقف کند و سقوط نکند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شانه خاکی بعد از پیچ نیز کم عرض است اگر عملیات خاک‌ریزی انجام شود قسمتی از جاده را اشغال می کند که این امر مشکلات دیگری ایجاد می کند. اما اگر علاوه بر اصلاح هندسی، جاده نیز تعریض شود می توان خاکریزی انجام داد و علائم هشداردهنده بیشتری را نصب کرد.

رئیس اداره کل راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای ایمن سازی این پیچ، اضافه کرد: انجام این کار نیاز به 600 تا 700 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. با توجه به اینکه نقاط حادثه خیز زیادی در محورهای اصلی قم نیازمند اعتبار برای اصلاح هستند، در حال حاضر هیچ اعتباری برای ایمن سازی این پیچ وجود ندارد.

امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی خود با ندای تفرش از پیگیری‌ها برای اختصاص اعتبارات از محل اعتبارات استانی و ملی در جهت رفع مشکل پچ قاسم آباد خبر داد.

نماینده مردم تفرش در مجلس نیز در جهت رفع این مشکل تذکرها و پیگیری‌هایی نیز انجام داده ولی باید دید که در آینده چه اقدامات عملیاتی برای کاهش تصادف در پیچ قاسم آباد انجام می شود. حال باید دید این اقدامات به اصلاح این پیچ حادثه ساز منجر می شود؟

انتهای پیام/ک

captcha