جزئیات طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار/ نماینده اصفهان: با این طرح نظارت های پیشینی به پسینی تبدیل می‌شود عضویت دائم ایران در شانگهای پیروزی درخشان و ماندگار است نرخ ارز درجا زد!/قیمت طلا کاهشی و بورس درگیر اصلاح قیمت تأسیسات حیاتی سعودی هدف قرار گرفت رنگ بندی جدید شهرهای استان مرکزی؛ساوه تنها شهر قرمز دیارآفتاب سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران این سازمان رسید امکان اخذ ویزای عراق در فرودگاه میسر نیست دفاع مقدس درس اعتماد به نصرت الهی و تکیه بر توانمندی های داخلی می دهد/شرط دیپلماسی موفق عمل به تعهدات طرفین در قراردادها است گزارش تصویری| مرکز واکسیناسیون شهید سلیمانی اراک آغاز واکسیناسیون اصناف استان مرکزی از فردا
شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲
کد خبر: 2535
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
در ایام فاطمیه در اراک اجرا می شود؛

برپایی تکیه عزای بانوی بی نشان، در سوگنامه «آیه در آتش»/ کارگردان: ارادت ما به خانواده پیامبر(ص) به چِک آقایان پشت‌میزنشین وابسته نیست

سوگنامه نمایشی «آیه در آتش» از تاریخ جمعه ۱۵اسفند الی۲۴ اسفند ۹۴ در سالن دیجیتال آفتاب واقع در خیابان سوم شعبان (پل فرنگی ) اولین میدان دست چپ بر روی صحنه می رود.
به گزارش دیار آفتاب؛ علی گودرزی زاده، کارگردان سوگنامه «آیه در آتش» ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: ساختار این سوگنامه به مثابه یک تکیه و حسینه است و طبق این مسئله مبنای کار اعضای گروه هنری سقا در هر ساختار و مکانی، نشر فرهنگ اهل بیت(ع) در ساختار مدرن خود است.

وی با بیان اینکه این سوگنامه داستان معذبین در عالم برزخ است، اظهار کرد: شاید در مدت کار برای برخی تلقی شده باشد که ما حکم صادر کردیم و جهان پس از مرگ را به تصویر کشیدیم در حالیکه این نمایش میانه عالم دنیا و برزخ و تداعی رفتار زشت افرادی است که با اعمال خود بدترین ظلم ها را به اهل بیت(ع) روا داشتند و مسیر تاریخ را عوض کردند.

کارگردان سوگنامه «آیه در آتش» با اشاره به مضمونی از حدیث امیرالمومنین(ع) مبنی بر درجه ظلم غاصبان ولایت، ادامه داد: این افراد ظلمی کردند که ریگ های بیابان هم از این افراد شکایت می کنند و تک تک برگ های درختان برگه تظلم و دادخواهی در دو دنیا ارائه می دهند.
اراک ساختار تخصصی برای اجرای تئاترندارد
گودرزی زاده توضیح داد: در این سوگنامه در غالب روضه های تصویری از اتفاقاتی که برای غاصبین خلافت حضرت علی(ع) رخ می دهد، شروع و در نهایت با اشاره به واقعه غدیر، رحلت حضرت رسول(ص)، غصب ولایت، غصب فدک، به شهادت حضرت زهرا(س) در ختم می شود.

وی تصریح کرد: ساخت دکور این سوگنامه به دلیل به کاربردن مواد سنگین وسازه های مهندسی و همچنین محدودیت های مکان یک ماه و نیم طول کشید.

کارگردان سوگنامه بانوی بی نشان، تا اشکستان و راوی سه ساله است؛ افزود: در شهر اراک از جهات فیزیکی، ساختاری مناسب برای ایجاد دکورهای تخصصی و اجرای تئاتر های حرفه ای نداریم. فرهنگسرا نیز به این شکل در اختیار گروه تئاتر ما قرار نمی گرفت لذا نیاز به تغییرات در ساختار مجتمع آفتاب داشتیم که در نهایت حدود دو ماه گروه اجرایی، مستند ساز، طراحان لباس، دوخت لباس، طراحان و اجرا کنندگان گریم برای این تئاتر تلاش کردند.

گودرزی زاده عنوان کرد: 50 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای این سوگنامه تلاش کردند که  25 الی 30 نفر آنها بازیگر هستند که 11 بازیگر اصلی و حدود 7 نفر نیز بازی ساز، گروه سایه، گریم و مستند ساز هستند.
بانیان مجلس روضه اهل بیت(ع) برای هزینه ها کمک کردند
وی در خصوص هزینه های این تئاتر بیان کرد: قصد ما نوکری اهل بیت(ع) و برپایی خیمه عزاست چرا که به تعبیر اهل بیت(ع) هرکس مصیبت ما را بشنود و به گوش تاریخ نرساند به گونه ای در ظلمی که به ما رفته شریک است لذا اولین مجرای اعتبارات ما برای برگزاری این نمایش، وجوهات و نذورات مردم است. افرادی که نیت روضه کرده بودند اما شرایط برگزاری را نداشتند پول خود را هزینه اجرای مراسم عزای اهل بیت(ع) در ساختار نمایش کردند.

این کارگردان حوزه مذهبی ادامه داد: از طرفی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اراک، دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد و کانون فرهنگی شهید اشرفی نیز یاری گر گروه بودند و توفیق نصیبشان شد که به اهل بیت(ع) خدمت کنند.

گودرزی زاده تصریح کرد: به دلیل محرومیت های اراک برای داشتن سالن های مجهز برای تئاتر در سال 94 فقط 60 درصد سوگنامه آیه در آتش قابلیت اجرا داشت.

مخاطب عام، هدف مجموعه های نمایشی گروه هنری سقا
وی با تاکید بر اینکه مخاطبان سری سوگنامه های گروه هنری سقا از جمله بانوی بی نشان، راوی سه ساله است و آیه در آتش، عموم مردم هستند، گفت: این سوگنامه ها برای شرکت در جشنواره در قالب ها و المان های خاص جشنواره تهیه نشده است بلکه به گونه ای طراحی شده که مخاطب عام از پیرمد 90 ساله تا نوجوان 10 ساله را شامل می شود.

کارگردان نمایش راوس سه ساله است، توضیح داد: مخاطبان هنرهای آئینی به تعزیه و اجرا در میدان عادت کرده بودند که سعی کردیم به تدریج از میدان وارد صحنه شویم و المان های اجرای صحنه ای را به او معرفی کنیم.

گودرزی زاده در خصوص نمایشنامه گفت: در داستان از عنصر خیال استفاده کردیم. به دنبال داستان قوی و جذاب بودیم که باتوجه به علاقه بالای مردم به روضه، از این سری نمایش ها اسقبال خوبی صورت گرفته که امیدواریم از آیه در آتش نیز استقبال شود.

وی ادامه داد: امیدواریم ماهی قرمز بازار خیلی ما را از ظلمی که به امام(ع) شد غافل نکند و سبزه شب عید ما را گره به زندگی نزند.

محمدرضا مصباح زاده، یکی از بازیگران نقش منفی در این سوگنامه نیز در ادامه این نشست گفت: حدودا 8 سال است که با گروه آقای گودرزی اجرا دارم. بانوی بی نشان حدودا 7 سال و تا اشکستان 2 سال و راوی سه ساله است نیز در دهه آخر ماه صفر امسال اجرا شد.

مخاطبان سوگنامه برای تفریح پای تئاتر نمی نشینند
وی ادامه داد: کار بازیگری را از دهه 70 شروع کردم و خدا را شاکر هستم که در این سبک و سیاق بازی می کنم.
بازی نقش منفی در سوگنامه ها برایم بی نهایت سخت است
این بازیگر مطرح در حوزه تئاتر بیان کرد: اغلب کارهای گروه ما نام سوگنامه دارند چرا که معتقدیم یکی از مصادیق احیای امور اهل بیت(ع) گفتن مصائب آنهاست.

مصباح زاده با اشاره به اینکه یکی از اهداف این نمایشنامه تغییر ذائقه مخاطب است، افزود: مخاطب بر خلاف قبل برای خنده و تفریح این تئاتر را نمی بیند بلکه آمده است تا چیزی بردارد و برود. آمده تا با نگاهی جدید و اطلاعاتی جدید از سالن بیرون برود.

وی عنوان کرد: بسیاری از اصحاب نمایش و تئاتر از نبود مخاطب می نالند ولی سوگنامه های گروه هنری سقا همواره مورد لطف و استقبال گسترده هموطنان قرار گرفته است.

این بازیگر با اشاره به نمایش راوی سه ساله است، با بغضی در گلو گفت: در این نمایشنامه نیز نقش منفی را بازی می کردم که خیلی برایم سخت بود.

گودرزی در ادامه این صحبت ها عنوان کرد: در برخی صحنه ها به تمرین نمی رسیم به دلیل اینکه مصائب اهل بیت(ع) در تمام روح و عاطفه شیعه ریشه دارد. سخت ترین و ناگوارترین صحنه نیز هتک حرمت به بیت امیرالمومنین(ع) است. بازیگران ما به ویژه آقای مصباح با اینکه در نقش منفی بازی می کنند، در حین اجرای این صحنه گریه می کنند چراکه سنگ دل ترین آدم ها نیز در برابر مصائب اهل بیت(ع) ذره ای مروت در دل دارند و نمی توانند در برابر این ظلم ها سکوت کنند.
به بودجه دولتی تکیه نمی کنیم/ ارادت ما به این خانواده بسته به چک آقایان پشت میزنشین نیست
بهرام مولایی، طراح گریم این نمایشنامه در ادامه این نشست گفت: گریم تئاتر از جمله سنگین ترین گریم هاست و در این نمایش به سبک سینمایی گریم کردم تا حس چهره به خوبی به تماشاچی منتقل شود. از طرفی یکی از سنگین ترین گریم های سه بعدی در تاریخ تئاتر ایران است.

وی ادامه داد: برای این کار متاسفانه محدودیت هایی هست که امیدوارم در زمینه تئاتر به سطح هنرمندان مشهدی برسیم و قدرت های هنری اراک را به ایران نشان دهیم.

در ادامه گودرزی زاده در این باره مطرح کرد: هزینه های گریم سه بعدی بالا بود اما با توجه به کمک های مردمی هزینه آن فراهم شده است. همیشه به بودجه دولتی تکیه نمی کنیم. ارادت ما به این خانواده بسته به چک آقایان پشت میز نشین نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیار آفتاب مبنی بر چیستی فلسفه نام «آیه در آتش» پاسخ داد:طبق سخن حضرت رسول(ص) اهل بیت(ع) و قرآن دو یادگار ایشان برای بشریت هستند، لذا اهل بیت(ع) قرآن مجسم بوده و تعبیرکنندگان آیات الهی هستند. روح قرآن اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) هستند و در حقیقت کسانی که به ایشان هتک حرمت کردند در واقع قرآن خدا را بین در و دیوار گذاشتند و آتش زدند. همانطور که اعتقادمان این است که در کربلا نیز قرآن را زیر سم اسب هایشان گرفتند.
برپایی جشن ولادت حضرت زهرا با اجرای نمایشنامه «شفای بال فطرس ملک»
این کارگردان تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری تئاتر منبر است و فراتر از منبر. تاریخ حرف هایی دارد که شاید منبر قابلیت انتقالش را به درستی نداشته باشد ولی هنر این توانایی را دارد.

گودرزی زاده در خصوص نمایشنامه آیه در آتش گفت: اصل داستان یک کار ذهنی است و از عنصر خیال استفاده شده است. هم و غم مدافعین و نگهبانان حرم ولایت از جمله علما و مراجع در تمام طول تاریخ تشیع نمایش چهره روحانی و رحمانیت اسلام و جلوگیری از وهن در مذهب بوده است. مبنای کار ما در تولیدات آثار نمایشی نیز همین است لذا تمام حرف ها مستدل و مستند به اسناد آیات و روایات الهی است.

وی بیان کرد: برای نگارش این نمایشنامه آقای کریمی نیک از کتب معتبر از جمله بیت الاحزان شیخ عباس قمی، مجموعه آثار محمدرضا و محمدباقر انصاری، اسرار فدک، گزارش لحظه به لحظه از ماجرای ثقیفه، فاطمه الزهرا من از المهد الی اللحد، بحار النوار و ... استفاده شده است.

کارگردان سوگنامه بانوی بی نشان اظهار کرد: آقای کریمی نیک، متن نمایشنامه طولانی را تدوین کرده اند که با توجه به مدت زمان استاندارد برای نمایش فقط یک سوم آن اجرا می شود و بقیه داستان ها از جمله «شفای بال فطرس ملک» را در نمایش های بعدی استفاده خواهیم کرد که درنظر داریم در ایام میلاد حضرت زهرا(س) آن را بروی صحنه ببریم.

سوگنامه نمایشی «آیه در آتش» از تاریخ جمعه ۱۵اسفند الی۲۴ اسفند ۹۴ در سالن دیجیتال آفتاب واقع در خیابان سوم شعبان (پل فرنگی ) اولین میدان دست چپ بر روی صحنه می رود.

تماشای این سوگنامه برای عموم مردم کاملا رایگان است.


انتهای پیام/ک
captcha
آخرین اخبار