حامیان روحانی در تلاش برای سیاه‌نمایی و تخریب دولت سیزدهم/ پاشیدن بذر ناامیدی در جامعه با اخبار غیر رسمی برنامه‌ریزی تحویل 8 میلیون دُز واکسن «پاستوکووک»/ امکان تشخیص ۲۵۰ هزار آزمایش روزانه کرونا خانه‌دار شدن با 15 میلیون تومان در گرو همکاری شبکه بانکی/ آیا تسهیلات بانکی صرف رونق اقتصاد می‌شود‌ تاخیر در صدور روادید برای ورزشکاران/ کارشکنی یا ضعف روابط بین الملل فدراسیون‌ها؟ سوخت رسانی در تعدادی از جایگاه استان مرکزی برقرار شد/سهمیه سوخت در کارت‌های شهروندان محفوظ است حمله سایبری پمپ بنزین ها در سایه کم کاری در راه اندازی شبکه اطلاعات ملی بازگشت تدریجی عرضه سوخت در جایگاه‌ها به روال عادی/ مشکل جایگاه‌های سوخت در اسرع وقت حل می شود امکان رفع فیلتر توئیتر و تلگرام با اجرای طرح حمایت از کاربران/ نقاط قوت نسخه جدید طرح صیانت چیست؟ حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها/ اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر می‌شود شروع خوب سریال جدید شبکه سه/ «سرجوخه» درباره کدام سلبریتی‌ها افشاگری می‌کند؟
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
کد خبر: 2232
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵

خط و اندیشه امام(ره)در خصوص انتخاب فرد اصلح

امام خمینی (ره) در سیره ی خود همواره از امت خود می خواهند با در نظر گرفتن این معیارها، هم خودشان به فردی واجد این شرایط رأی دهند و هم گروه های مردم را به رأی دادن به آنها وادار کنند و از تفرقه بپرهیزند.
به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از نسل فردا ؛ تاریخ کشور عزیزمان ایران حوادث پرفراز و نشیبی را در خود گنجانده است که از جمله مهم ترین آن حوادث مربوط به مشروطه می باشد. تاریخ گواه خون هایی است که برای رسیدن به خواسته های بر حق مردم ریخته شده است. مردم که از فساد و ظلم و بی لیاقتی حکومت قاجار و تسلط بیگانگان بر کشور به ستوه آمده بودند، نهضتی را شکل دادند که مشروطه نام گرفت.

از خواسته های مردم در آن روزها اجرای قانون اسلام و تأسیس عدالت خانه بود. این تحرکات مردم و حمایت های آنها از روحانیون و علما حاکی از اسلام خواهی و اسلام جویی آنها بود که می توان آن را ریشه های عمیق شکل گیری انقلاب اسلامی دانست.

انقلابی که امام (ره) آن را با تمام تلاش خود و سرلوحه قرار دادن اسلام ناب محمدی به ثمر رساند. پس از شکست مشروطه که به اعدام شیخ فضل ا.. نوری ختم شد، امام اختلاف میان روحانیون، ادامه نیافتن نهضت پس از پیروزی و از همه مهم تر غفلت و عدم همراهی مردم با روحانیون را از عوامل اصلی این شکست می دانست. بنابراین به خوبی مسئله نفوذ در مجلس را درک کرده بود.

امام (ره)ما که  آگاه و بصیر به مسائل روز و خواسته های مردم بود و در همه حال رضای الهی را مدنظر می گرفت با کوله باری از تجارب به صحنه آمد و نظامی را شکل داد که بر پایه مردم سالاری دینی استوار است؛ نظامی که بر اساس مشروعیت الهی و مقبولیت مردم و در چارچوب مقررات الهی است و در راستای حق مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی ایفای نقش می کند.

این نظام علاوه بر اسلامی بودن، وصف جمهوری بودن را نیز دارد و همین وصف است که حضور و مشارکت مردمی را ایجاب می کند. نظامی که مردم خواهان آن بودند و برایش خون دادند و آرزویش را در سر می پروراندند. آن مردمی که آن روزها نقش آفرینی کردند و با آرای بسیار بالایی به جمهوری اسلامی رأی دادند پدران و مادران ما بودند که به ما این کلام قرآنی را یادآوری کردند که سرنوشت هیچ امتی تغییر نخواهد کرد مگر این که خودشان بخواهند .

پس وظیفه هر مسلمانی است که در انتخابات شرکت کند چرا که به فرموده امام (ره) تکلیف است و حفظ اسلام است و مردم اگر مساحمه کنند و حضور نداشته باشند و خدای نخواسته به اسلام لطمه ای وارد شود پیش خدای تبارک و تعالی مسئول هستند. پس باید با انتخابی درست وارد عرصه شد چرا که مسئله حیاتی خدا و اسلام است.

امام (ره) که معتقد بود مجلس خوب همه چیز را خوب می کند و مجلس بد همه چیز را بد، به ضرورت انتخاب فرد اصلح اشاره می کند زیرا که تصویب قوانین کشور، نظارت بر عملکرد دولت و وزارتخانه ها به دست همین افراد صورت می گیرد.

در واقع این مجلس ها هستند که امور و کارهای یک کشور را اصلاح و سامان می بخشند و یا آن کشور را به بدبختی و افول می کشانند. به همین دلیل است که آن پیر فرزانه از اقشار جامعه می خواهد تا با بصیرت کامل به صحنه انتخابات وارد شوند چرا که ایشان بر این باورند که مسامحه کردن در انتخابات باعث می شود از راه مجلس به ما لطمه بزنند و حکم شرعی خود را در این خصوص این گونه بیان می کنند که «احدی شرعآ نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد و اگر در صلاحیت شخصی یا اشخاص، تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند و رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت ازآنها صحیح نیست و نزد خداوند مسئولیت دارد و اگر گروه ها یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأئید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، می تواند به آنها رأی دهد."

در کلام و سخنان امام (ره) می توان شاخصه یک فرد اصلح را به خوبی  استخراج کرد. ایشان اصلح را فردی می دانند که تعهد به اسلام و اعتقاد به قانون اسلامی دارد، در مقابل قانون اساسی خاضع است و اعتقاد به ولایت فقیه دارد  و وفادار به اوست و دارای بصیرت در امر دین و دنیا و منزه از گرایش به شرق و غرب و مکتب های انحرافی است و دارای دید سیاسی می باشد و می فرمایند: « کسی که خدای ناخواسته به شرق و یا غرب گرایش دارد، هدایت کنید و اگر نپذیرفت او را منزوی نمایید.»

ایشان از امت خود می خواهند با در نظر گرفتن این معیارها، هم خودشان به فردی واجد این شرایط رأی دهند و هم گروه های مردم را به رأی دادن به آنها وادار کنند و از تفرقه بپرهیزند.

به همین سبب ایشان مردم را به مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروه ها توصیه می کنند.

حال با تمام نکات ذکر شده باید برخود لازم دانست که با تمام تلاش و مجاهدت دست به یک انتخاب درست بزنیم چرا که از این حیث کم ضربه نخورده ایم؛ چه در قبل از انقلاب  که همه به آن واقفیم و چه در بعد انقلاب مانند مجلسی که تا پای نوشاندن جام زهر به رهبری پیش رفت.

یادداشت از مبینا طالبی

انتهای پیام/ش

captcha
آخرین اخبار