وجود حاشیه امن برای مدیران نجومی غیردولتی/ هیچ عزمی برای مبارزه با حقوق‌های نجومی نیست غار کرفتو- دیواندره چگونه پس از یک شب بی خوابی روزی خوب و پُر انرژی داشته باشیم؟ 10 رستوران برتر آنتالیا چندوچون کاشت مو در مردان و زنان با دوربین جدید کمپانی فوجی‌فیلم موسوم به X-T20 آشنا شوید + تصاویر نخوردن شام خوب است یا بد؟! شرط قبولی اعمال چیست؟ کی روش گریه کرد و خون داد!/ آتش نشان لیاقت!/ گل جهانبخش، فراتر از قوانین فیزیک/ الو 125، قلبم آتیش گرفته! آتش‌نشانان فداکار حادثه پلاسکو، تیتر یک روزنامه‌های امروز
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 16161
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
در گفتگو با کارشناس رسانه بررسی شد

«کلش آف کلنز» نبردی برای تسخیر روح و روان جوانان/ تصمیمات تأخیری مسئولان فرهنگی در قبال محصولات وارداتی

همواره کارکردهای مثبت و منفی برای تمام بازیهای کامپیوتری وجود دارد ولی در بازی «کلش آف کلنز» کارکردهای منفی بر مزایا برتری یافته است و همین موجب انتقاد جدی فعالان اجتماعی شده است.

به گزارش دیار آفتاب؛به نقل از ندای تفرش، مدتهاست که نام یک بازیِ ویژه “تلفن های همراه هوشمند” به نام “کلاش اف کلنز” به شدت در میان نسل جوان و نوجوان دارای شهرت شد.

«کلش آف کلنز» به یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های رایانه‌ای در میان جوانان و خانواده‌های ایرانی تبدیل شده و علاوه بر ایجاد حداقل 20 آسیب مخرب در حوزه روانشناسی یک بازی اعتیاد آور و مخرب شناخته شده است.

بر اساس گزارشات مالی منتشر شده، بازی کلش اف کلنز که توسط یک کمپانی فنلاندی طراحی شده است، روزانه بیش از 650 هزار دلار برای گردانندگان آن در آمد زایی دارد.

شاید برای شما این سوال پیش آید که این درآمد زایی از چه طریقی انجام می شود؟! در حقیقت در این نوع بازی های آنلاین شما جهت دریافت یک سری تجهیزات و آپشن های اضافی باید قدری پول خرج کنید و این تراکنش ها کم کم زیاد می شوند.

اکثر محتویات و قابلیت های بازی رایگان و به اصلاح آنلاین و باز هستند اما برای این که قوی تر شوید باید کمی پول خرج کنید تا ابزار آلات هجومی و دفاعی قوی تری خریداری کنید یا اگر به الماس و منابع بیش تری نیاز دارید باید آن را بخرید.

مضرات بازی کلش اف کلنز چیست ؟

کاربران بازی کلش آف کلنز در قالبی استراتژیک و ظاهراً جذاب، به جنگ های قبیله ای پرداخته و از قلعه خود دفاع می کنند.

در این بازی شما به ظاهر فکر می کنید که خلاقیت دارید و بر اساس خلاقیت خود بازی می کنید ولی در حقیقت در زمین سازندگان بازی می کنید و از استراتژی های آنها تبعیت می کنید. پس خلاقیتی در کار نیست بلکه به شما آموزش داده می شود که آنگونه که آنها می خواهند فکر و عمل کنید.

جالب این است که در طراحی این بازی فنون روانشناسی به خوبی رعایت شده است تا به این ترتیب افراد بیشتری مجذوب آن شوند، به گونه‌ ای که افراد با غرق شدن در این بازی، با تقویت کننده‌های کاذب و غیر انسانی روبه رو می‌شوند و آن دسته از افرادی که نمی‌توانند این نیازها را در عالم واقع برآورده کنند بهترین فرصت را پیدا می‌کنند تا به این واسطه امتیاز بگیرند.

همچنین در این بازی برای یک فرمانده حفظ جان سربازان در کنار رسیدن به هدف اهمیت دارد اما برای شما در این بازی مثل یک پادشاه ستمگر فقط رسیدن به منابع دیگران و پیشرفت و کسب امتیاز اهمیت دارد و سربازان بردگان شما برای رساندن شما به اهدافتان هستند.

مهمترین ضرر این بازی، ترویج خشونت است چراکه این بازی خشونت را در وجود افراد و مخصوصا کودکان نهادینه می کند. کاربران این بازی برای کسب غنایم همه چیز دهکده دشمن را نابود می کنند.

از سویی دیگر در این بازی، این قانون که قوی تر ضعیف تر را نابود می کند، حاکم است. در این بازی هم برای رسیدن به منابع بیشتر باید اول از نابود کردن و غارت سرزمین های کوچکتر شروع کنید تا به موفقیت برسید.

اسم ها و علائمی که در این بازی ترویج می شود با نمادهای فراماسونری، اومانیستی، جنگهای صلیبی و شیطان پرستی قرابت زیادی دارد.

اصل اساسی این بازی مبتنی بر توسعه طلبی و کشورگشایی و طمع داشتن به اموال دیگران و پیشرفت از طریق غارت دیگران بنا نهاده شده است. در این بازی معمولاً به طور رندوم ولی در عمل کاملاً عمدی اعراب در برابر ایرانیان قرار می گیرند و دشمنی را میان آنها تقویت می کند و درگیریهای لفظی در رومها اتفاق می افتد.

در این بازی برای افزایش سرعت پیشرفت و حذف رقبا شما با دیگران متحد می شوید تا دهکده های کوچکتر را نابود کنید. در این بازی شما در یک دور باطل هستید. به ظاهر دارید پیشرفت می کنید ولی چه پیشرفتی؟ پیشرفت برای رسیدن به چی؟ آپگرید می کنید غارت می کنید که بزرگ شوید تا دوباره آپگرید شوید تا سرزمین بزرگتری را غارت کنید و دوباره پیشرفت کنید که آپگرید کنید که غارت کنید که بزرگ شوید که آپگرید کنید و غارت کنید که بزرگ شوید.

این بازی طبق اعتراف بازیکنان حرفه ای آن به شدت وقت را تلف می کند و اعتیادآور است.

به عقیده صاحبنظران، سیاستگذاران و روانشناسان بازی «جنگ قبایل» نه تنها با آموزه‌ های اخلاقی، دینی و فرهنگی سرزمین ایران سنخیتی ندارد، بلکه روحیه تخریب گری را تقویت کرده و زمینه بی‌ قراری و استرس را در افراد به‌ وجود می‌ آورد. روانشناسان ضمن هشدار جدی به خانواده‌ ها «جنگ قبایل» را جنگ با تمام مفاهیم متعالی و زیبای انسانی در زندگی بر شمردند.

این بازی برخلاف بازی‌ های رایانه‌ ای که تا پیش از این معمول بود و به صورت انفرادی انجام می‌ شد، معمولاً به صورت اشتراکی انجام می‌ شود اگرچه که می‌ توان به صورت انفرادی نیز به بازی کلش آف کلنز پرداخت. از این رو این بازی هم مضرات بازی‌ های رایانه‌ ای فردی و هم مضرات بازی‌ های رایانه‌ای گروهی را به همراه خواهد داشت.

http://akefoon.ir/images/omoomi/85878591485715734261305085827.jpg

کارشناس رسانه:

 آسیبهای جدی بازی کلش در حوزه اجتماعی و روانشناختی

پیمان عین القضات، کارشناس رسانه در گفتگو با ندای تفرش گفت: مهمترین بحثی که در بازیهای کامپیوتری نظیر کلش وجود دارد به لحاظ تبعات روحی، روانی و رفتاری است که در مخاطبین تغییراتی را ایجاد می کند. البته کارکردهای مثبت و منفی برای بازیهای کامپیوتری وجود دارد ولی در بازی کلش کارکردهای منفی آن افزایش یافته و مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

عین القضات اظهار کرد: از نظر متخصصین امر، این بازی در حوزه روانشناختی و اجتماعی آسیبهای زیادی را برای کاربرانش ایجاد می کند. البته در حوزه اقتصادی و امنیتی نیز دارای آسیبهایی است.

وی افزود: این بازی به لحاظ فردی اوقاتی از فرد را به خود اختصاص می دهد و به دلیل جذابیتها و روشهای خاص، فرد را مجبور به مراجعه مداوم به این بازی می کند و به نوعی در فرد اعتیاد ایجاد می شود. برحسب گزارشهای ارائه شده افراد جوان و دانش آموزان بیش از 10 ساعت از طول شبانه روز را به این بازی اختصاص می دهند که در نهایت فرد دچار اضطراب، استرس و بی خوابی می شود و در نتیجه زمینه های صدمه روحی و روانی فرد ایجاد می شود. از لحاظ اجتماعی نیز فرد را از محیط خود جدا می کند.

این کارشناس امر رسانه با بیان این مطلب که استفاده ابزاری سازندگان این نوع بازیها در راستای سودانگاری و مباحث اقتصادی است، ادامه داد: در تمام حوزه های بازیهای کامپیوتری نوعا کسب درآمد برای تولید کننده مطرح است.

فیلتر کردن تنها راهکاری پیشگیری است/ برای درمان باید چاره ای اندیشید

عین القضات به ایجاد محدودیت برای این بازی اشاره و اضافه کرد: بازی کلش چون بیشترین مخاطبان آن جوانان و دانش آموزان هستند و دارای تاثیرات منفی بر روی این اقشار جامعه است لذا ایجاد این محدودیت به نظر می آید کار مناسبی باشد.

وی ادامه داد: به نظر می آید این نوع محدودیت به نوعی کار تسکینی باشد ولی باید در مقابله با این بازی نه تنها به فیلتر کردن آن فکر شود بلکه باید به موضوع آموزش و شیوه بهره مندی از این بازیها توجه شود.

این کارشناس امر رسانه گفت: به هر حال آموزش و پرورش پس از چندین سال آموزش درس «سواد رسانه ای» را در سطح مدارس آغاز کرده است که باید گزارشی از این آموزش در سطح مدراس اعلام شود تا مشخص شود تا چه حد بر اساس نقشه پیش بینی شده در سطح مدارس حرکت شده است.

تصمیمات تاخیری مسئولان فرهنگی در قبال محصولات وارداتی

عین القضات یادآور شد: همزمان با محدود کردن بازی کلش باید به بحث آموزشهای همگانی مردم نیز توجه شود تا مردم به این باور و شناخت برسند که کنترل اولیه را خودشان انجام دهند و نه اینکه حاکمیت در همه موضوعات دخالت مستقیم داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بهتر نیست این گونه برنامه های فرهنگی در ابتدا بررسی و سپس وارد کشور شوند» گفت: متاسفانه در اکثر موضوعات فرهنگی در کشور متاخر تصمیم گیری می شود که این تاخیر قابلیت بررسی دارد؛ و باید برای این سوالات نیز پاسخ مناسبی پیدا شود که آیا مانیتورینگ دیده بانان حوزه فرهنگی روشن است؟ آیا واقعا ارزش یابی از برنامه های فرهنگی انجام می شود؟ تا چه حد نیازهای فرهنگی مردم رصد و به آنها پاسخ مطلوب داده می شود؟ اینها سوالات جدی است که باید پاسخ داده شود.

این کارشناس امر رسانه خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد مراکز در حوزه فرهنگی یعنی هم تصمیم گیری و هم عملیاتی، ولی نظم مناسبی وجود ندارد که بخشی از مشکل به ساختار کشور برمی گردد که لزوم بازنگری در این مباحث و همچنین اعتبارات کارهای فرهنگی و ورود جدی تر افراد متخصص فرهنگی امری مهم است.

انتهای پیام/ک