پیاده روی اربعین در مناطق جنوبی ایران+تصاویر جشنواره بادبادک‌ها در الیگودرز برگزار شد+تصویر سفر «سرلشگر باقری» به دمشق و استقبال گرم مقامات سوری پوتین: ناآرامی امروز خاورمیانه، حاصل منفعت‌طلبی برخی قدرت‌هاست/تحریم‌های کنگره علیه روسیه هدف اقتصادی دارد سردار سلامی: مردم نگران نباشند؛ آن‌قدر قدرت‌ داریم که ‌با اطمینان جلوی دشمنان بایستیم چرا می‌گوییم سوت آغاز دور جدید مذاکرات به صدا درآمده/ امر به نشنیدن و سکوت در برابر این صدا با چه هدفی صورت می‌گیرد؟! وقتی مشاور حسن روحانی از پاسخ مخاطبان درباره عملکرد سعید جلیلی برآشفته می شود/ حسام الدین آشنا مخاطبان را « عده ای کامنت گذار حرفه ای» نامید تدبیر سردار سلیمانی باعث کنار کشیدن ترامپ از کردستان عراق شد تقدیر سرلشکر جعفری از همدلی و همراهی صمیمانه مردم و مسئولین با سپاه در برابر تهاجم روانی هیات حاکمه آمریکا چرا شورای امنیت ملی تصمیم به حصر گرفت؟ آیا محدودیت جدید برای خاتمی اعمال شده؟
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۷
کد خبر: 14553
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
وبلاگ حدیث عشق نوشت:

خودآرایی با لباس عفاف

اساس «محبوبیت آدمی» در پیش دیگران، منحصراً در گرو تجلی زیبایی درونی است که مکمل آرایش و پیرایش و هر نوع زیبایی بیرونی تواند بود، که روح آدمی در محدوده ای از اخلاق و مکارم اخلاقی رشد کرده و به ادراکات عالی تری نایل شود.

به گزارش دیار آفتاب؛ وبلاگ حدیث عشق نوشت:

پر واضح است که زیبا جلوه گر شدن و محبوب القلوب بودن انسان ها، تنها با «آرایش ظاهر» میسر نیست؛ بلکه «آرایش باطن» (خودآرایی درونی) رکن است، و گرنه ولو ظاهراً زیبا هم باشد اما اگر آن ملاحت و لطافت روحی در میان نباشد؛ یعنی اگر آثار تجلیات روحی در کالبد وجود ظاهری آدمی متجلی نگردد، با زیبایی ظاهری(اعم از فطری و طبیعی یا به طریقه آراستن و خودآرایی به هر وسیله ممکن) ارزش و اثر دایمی نتواند داشت.

زیرا در این میان یک اصل مهم و راز بزرگی نهفته است و آن عبارت است از اینکه: «تجلی زیبایی درونی، مکمل نقش و اثر آرایش ظاهری است» و زیبایی درون نیز هرگز بدون اتکا به فضائل اخلاقی حقیقی، نه بقا و دوامی تواند داشت و نه اساساً می تواند دراندرون شخص متجلی گردد؛ زیرا در اثر اتکا به فضایل اخلاقی و ملکات فاضله است که «شخصیت» آدمی می تواند در جهت کمال به رشد طبیعی خود نایل و نیز به سیر تکاملی بعدی خود ادامه دهد، و فاقدین چنان فضایل اخلاقی که از «شخصیت» برتر ثابتی بی بهره اند، طبعاً از تجلیات روحی و زیبایی های درونی ثابت و برتر محروم خواهند شد که ضایعات ناشی از فقدان این امتیاز را نمی توان با پوشش و آرایش ظاهری و زر و زیور عوام پسند (و عوام فریب) جبران کرد و یا از انظار مخفی نمود.

هر چند که چنین شخصی ظاهراً مقبول و محبوب القلوب باشد اما باید خود در احوال خویش و دیگران عمیقاً تأمل کرده و دقت نماید که محبوب القلوب چه نوع کسانی است؟ تنها در این مقام است که شخص می تواند خود را خوب بشناسد؛ زیرا اگر محبوب القلوب سفها باشد، باید بداند که از ردیف همین گروه است و حسابش روشن! اما اگر محبوب القلوب عقلا و صاحبان کمالات باشد، جا دارد که خوشحال و خشنود گردد؛ زیرا مسلماً خود از ردیف عقلا می باشد که با این دسته، سنخیت یافته است. اما اگر در احوال مردم درست بنگریم، به خوبی می توان دریافت که هنوز رشد فکری و پیشرفت و ارتقای سطح فرهنگی در جوامع بشری آن قدر پایین است که امروزه اعتماد و اعتقاد به آرایش ظاهر، جایگزین آرایش باطن گردیده است!

به هر حال اساس «محبوبیت آدمی» در پیش دیگران، منحصراً در گرو تجلی زیبایی درونی است که مکمل آرایش و پیرایش و هر نوع زیبایی بیرونی تواند بود، که روح آدمی در محدوده ای از اخلاق و مکارم اخلاقی رشد کرده و به ادراکات عالی تری نایل گردد و به جهت سلامت قلب و صفای باطن، آن زیبایی فطری ازلی را در دل احیا نماید که به غیر آن، مقبول نیفتد، به خصوص در محضر صاحبان کمالات روحی و مکارم اخلاقی.

گر چه هر یک از فضیلت ها در ایجاد چنین زیبایی در درون آدمی سهمی دارند، اما آنچه از میان تمام امتیازات روحی و برتری های درونی بیش از همه در ایجاد احساس زیبایی محض در درون آدمی نقش مهم و مؤثری بر عهده گرفته، عبارت است از «عفت و حیا»؛ یعنی چیزی که امروزه در جوامع بشری کمتر بدان دسترسی حاصل می شود

انتهای پیام/ک

captcha