۷۵درصد زنان بوشهری در دوران پهلوی بی‌سواد بودن/ انقلاب در سوادآموزی توسط امام خمینی(ره) موافقت با تجزیه بحرین و اعزام نیرو برای سرکوب آزادی خواهان بخشی از جنایت پهلوی است شهادت رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیب و سوران در درگیری با قاچاقچیان مسلح هوای اراک در وضعیت قرمز قرار گرفت 17شهریور 57 مردم توسط جلادان پهلوی تیرباران شدند/ کشته ها آنقدر زیاد بود که مادری جنازه فرزندش را پیدا نکرد ساخت یک میلیون مسکن در سال باعث رشد تولید و افزایش اشتغال می شود بازی استقلال و هوادار لغو شد/ کامیابی‌نیا دوباره ملی‌پوش شد/ آزمون،نورالهی و حاج صفی در قرنطینه،طارمی پشت برف سنگین استانبول شرط ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا/ عملیات‌های انصارالله علیه ائتلاف کودک‌کش/ صعود تیم ملی هندبال به مسابقات جهانی آلودگی هوا فعالیت مدارس اراک را غیر حضوری کرد ۵ باور غلط رایج در مورد درد مفاصل و زانو + راهکار طبیعی برای تسکین درد
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 14549
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
زمان دقیق شهادت حضرت محسن(ع) در تاریخ ذکر نشده است

دهه محسنیه در روایات و مستندات تاریخی وجود ندارد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی گفت: در مستندات تاریخی و روایی تاریخ دقیقی برای شهادت حضرت محسن(ع) ذکر نشده است. دهه محسنیه نیز در هیچ یک از روایات و مستندات تاریخی از ائمه معصومین(ع) وجود ندارد.

به گزارش دیار آفتاب؛به نقل از ندای تفرش، چند روزی است که عده‌ ای به منظور ترویج دهه محسنیه، پیام‌ هایی را در بعضی شبکه های اجتماعی و نرم‌افزارهای موبایل، دست به دست می چرخانند.

متن این پیام ها نشان از آن دارد که عده‌ای برای ترویج افراط‌ گرایی در شیعه، کتاب‌های روایی را زیر و رو می‌کنند و بی اعتنا به مستندات تاریخی و سایر روایات معتبر اهل‌ بیت(ع)، درصدد هستند تا با پیدا کردن روایتی خاص تفکرات خویش را به عنوان نظر شیعه جلوه دهند.

این عده در حالی از ایام محسنیه به عنوان ایام هتک حرمت به خانه امیرالمومنین علی(ع)سخن می‌گویند که در هیچ منبعی ایام دقیق آن مشخص نشده است و آنها به صورت تقریبی، آن را چند روز پس از رحلت پیامبر(ص) فرض می‌کنند، در حالی که معلوم نیست این واقعه چند روز پس از رحلت پیامبر اتفاق افتاده است و ممکن است این اتفاق در ایام نهم‌ ربیع الاول واقع شده باشد که این عده به شادی و پایکوبی در آن روزها می پردازند.

هرچه هست ایامی که به عنوان ایام محسنیه از آن یاد می‌شود،‌ تنها با گمانه زنی آن هم بر روی احتمالات صورت می‌گیرد، این درحالی است اگر کسی واقعا قصد عزاداری برای حضرت زهرا(س) را دارد، می‌تواند این عزاداری را در ایام فاطمیه که از جهت روایی قابل اثبات است، برگزار کند و ضرورتی بر به وجود آوردن چنین ایامی نیست؛ زیرا تمام روضه‌ها و مصیبت‌های حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه برای شیعه بازگویی می‌شود و کسی نمی‌تواند چنین ادعا کند برای زنده کردن یاد آن مصیبت‌ها، اقدام به برپایی دهه محسنیه می‌کند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی:

زمان دقیق شهادت حضرت محسن(ع) در تاریخ ذکر نشده است/پس از رحلت پیامبر(ص) وقایع دیگری اتفاق افتاد

حجت الاسلام داود چمانی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی با اشاره به ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا(س) گفت: بررسیهای تاریخی از زندگی حضرت زهرا(س) و پیامبر اکرم(ص) نشاندهنده آن است که برای این هجوم تاریخ دقیق ذکر نشده است.

چمانی اظهار کرد: اما حوادث تلخ بعد از رحلت پیامبر(ص) که برای حضرت زهرا(س) به وجود آمده که مهمترین آنها مورد قبول شیعه و سنی است. بحث هجوم به خانه امام علی(رع) و قرار گرفتن حضرت زهرا(س) در بین در و دیوار که منجر به سقط حضرت محسن (ع) شده است که این ماجرا بلافاصله پس از رحلت پیامبر(ص) رخ نداده است.

وی تشریح کرد: پس از رحلت پیامبر(ص)، ماجرای ثقیفه و بحث جانشینی پیامبر(ص)، بیعت گرفتن از مهاجر و انصار، گرفتن بیعت اجباری از امام علی(ع)، غصب فدک، خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه و... رخ داده است و این مسائل نشاندهنده این است که حضرت زهرا(س) در حین این وقایع دارای سلامت جسمانی بوده اند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی افزود: از سویی دیگر در مستندات تاریخی و روایی تاریخ دقیقی برای شهادت حضرت محسن(ع) ذکر نشده است.

چمانی تصریح کرد: دهه محسنیه نیز در هیچ یک از روایات و مستندات تاریخی از ائمه معصومین(ع) وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: شیعه هم حزن و هم شادی دارد و هر دو جنبه باید متناسب در کنار یکدیگر قرار گیرد. این گونه دهه سازیها در ایام عزاداریها رخ می دهد و می خواهند شیعه را مکتب سیاه پوش و عزادار معرفی کنند. در حالی در دین اسلام برای بزرگداشت ایام بزرگ و شادی نظیر عید غدیر نیز سفارش بسیار شده است.

سخن پایانی:

عزاداری در دهه اول ربیع الاول نه دارای سابقه تاریخی از جهت عزاداری هست و نه در سیره و سنت شیعیان این رسم دیده می شود. آنچه در بین علما و مومنان از دیرباز مرسوم بوده و هست این است که در ایام فاطمیه اول و دوم به بیان مرثیه می پردازند و بر مصائب ایشان گریه و عزاداری می کنند. ایجاد جریانی برای زیاد کردن عزاداری از سوی عده ای محل تردید است و مورد تذکر جدی مراجع عظام تقلید نیز قرار گرفته و باید مراقب بود زیاد کردن ایام عزاداری از جهت روانی جامعه را از حالت احترام به اصل عزاداری خارج می کند و آسیب زاست! و این درحالی هست که برای سایر ائمه اطهار به صورت دهه عزاداری صورت نمی گیرد چون بدیهی است که از نظر اجتماعی رسمی و زیاد کردن ایام عزاداری به نفع خود عزاداری نیست!

آنچه باید مورد تاکید شیعیان در غیر ایام عزاداری رسمی باشد، مجالس ذکر، خطابه و توسل های هفتگی هیئتها و یا جلسات مذهبی هست که فرصت خوبی برای بیان فضایل و مصائب اهل بیت(ع) و این همان سیره مراجع و متشرعین در طول قرنهای متمادی است.

انتهای پیام/ش

captcha
آخرین اخبار