موافقت با تجزیه بحرین و اعزام نیرو برای سرکوب آزادی خواهان بخشی از جنایت پهلوی است شهادت رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیب و سوران در درگیری با قاچاقچیان مسلح هوای اراک در وضعیت قرمز قرار گرفت 17شهریور 57 مردم توسط جلادان پهلوی تیرباران شدند/ کشته ها آنقدر زیاد بود که مادری جنازه فرزندش را پیدا نکرد ساخت یک میلیون مسکن در سال باعث رشد تولید و افزایش اشتغال می شود بازی استقلال و هوادار لغو شد/ کامیابی‌نیا دوباره ملی‌پوش شد/ آزمون،نورالهی و حاج صفی در قرنطینه،طارمی پشت برف سنگین استانبول شرط ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا/ عملیات‌های انصارالله علیه ائتلاف کودک‌کش/ صعود تیم ملی هندبال به مسابقات جهانی آلودگی هوا فعالیت مدارس اراک را غیر حضوری کرد ۵ باور غلط رایج در مورد درد مفاصل و زانو + راهکار طبیعی برای تسکین درد واشنگتن برای بازگشت به برجام پیش‌شرط تعیین کرد
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 14047
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره صلح امام حسن (ع) با معاویه

در این مطلب پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به دلایل صلح امام حسن(ع) با معاویه را می خوانید.

به گزارش دیار آفتاب؛به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی درخصوص دلایل صلح امام دوم شیعیان با معاویه توضیحاتی داده اند که در ادامه آن را می خوانید.

امام مجتبى(علیه السلام) در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان نمود: من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم شبانه‌روز با او مى‏ جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى ‏شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ‏ام. آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان‌هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى‏ کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند.(1)

پیشواى دوم که از سستى و عدم همکارى یاران خود به شدت ناراحت و متاثر بود، روزى خطبه‏‌اى ایراد فرمود و طى آن چنین گفت:«در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما! معاویه به هیچ یک از وعده‏‌هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم.

به خداسوگند (اگر به علت سستى و بی وفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم، یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد.

هم اکنون گویى به چشم خود مى‏‌بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت.»

آنگاه امام افزود:« اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکارى مى‏ کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذار نمى‏کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است....».(2)

امام مجتبى که ماهیت پلید حکومت معاویه را بخوبى مى‏شناخت، روزى در مجلسى که معاویه حاضر بود، سخنانى ایراد کرد و ضمن آن فرمود: «سوگند به خدا، تا زمانى که زمام امور مسلمانان در دست بنى امیه است، مسلمانان روى رفاه و آسایش نخواهند دید».(3)

و این، هشدارى بود به عراقیان که بر اثر سستى و به امید راحتى و آسایش، تن به جنگ با معاویه ندادند، غافل از اینکه در حکومت معاویه هرگز به امید و آرزوى خود دست نمى ‏یابند.(4)

پی نوشت:

(1). مجلسى، بحارالانوار، تهران، المکتبه الاسلامیه، 1393 ه.ق، ج 44، ص 147؛ طبرسى، احتجاج، نجف ،المطبعه المرتضویه، ص 157.

(2). شُبَّر، سید عبدالله، جلأالعیون، قم، مکتبه بصیرتى، ج 1، ص 345-346.

(3). ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهره، داراحیأ الکتب العربیه، 1961 م، ج 16، ص 28.

(4). گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390ش، چاپ بیست و سوم، ص 110.

انتهای پیام/ت

captcha
آخرین اخبار