۷۵درصد زنان بوشهری در دوران پهلوی بی‌سواد بودن/ انقلاب در سوادآموزی توسط امام خمینی(ره) موافقت با تجزیه بحرین و اعزام نیرو برای سرکوب آزادی خواهان بخشی از جنایت پهلوی است شهادت رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیب و سوران در درگیری با قاچاقچیان مسلح هوای اراک در وضعیت قرمز قرار گرفت 17شهریور 57 مردم توسط جلادان پهلوی تیرباران شدند/ کشته ها آنقدر زیاد بود که مادری جنازه فرزندش را پیدا نکرد ساخت یک میلیون مسکن در سال باعث رشد تولید و افزایش اشتغال می شود بازی استقلال و هوادار لغو شد/ کامیابی‌نیا دوباره ملی‌پوش شد/ آزمون،نورالهی و حاج صفی در قرنطینه،طارمی پشت برف سنگین استانبول شرط ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا/ عملیات‌های انصارالله علیه ائتلاف کودک‌کش/ صعود تیم ملی هندبال به مسابقات جهانی آلودگی هوا فعالیت مدارس اراک را غیر حضوری کرد ۵ باور غلط رایج در مورد درد مفاصل و زانو + راهکار طبیعی برای تسکین درد
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 1385
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
وبلاگ «حقیقت تا واقیعت» نوشت:

صداقت در تبلیغات انتخاباتی

سیاست به معنای تدبیر امور است نه نیرنگ بازی و فریبکاری، تدبیر امور هم براساس حکمت و عدالت و نظم دادن است. سیاستی که با صداقت سازگاری ندارد، سیاست معاویه است، چنین سیاستی هرگز سرانجام خوبی نخواهد داشت.
به گزارش دیار آفتاب؛ وبلاگ «حقیقت تا واقیعت» نوشت:
با نزدیک شدن به انتخابات تکاپوی کاندیداها نیز افزایش می یابد و سعی در جلب حداکثری آرا دارند. برخی بر خلاف قوانین انتخاباتی تبلیغات خود را ماه هاست شروع کرده اند و فعالیت هایی از جمله میتینگ های شبانه، فضاسازی رسانه ای و وعده دادن انتخاباتی داشته اند اما برخی با پایبندبودن به قوانین، اخلاق انتخاباتی را رعایت کرده اند. اما موضوع بحث ما صداقت کاندیداها در وعده دادن و در حالت کلی تبلیغات انتخاباتی است و امیدواریم کمتر شاهد وعده های دروغین باشیم.
صداقت یکی از اصول اساسی و محکمی است که هم ریشه فطری دارد و هم اسلام اهمیت فوق العاده ای بدان داده است. خداوند در قرآن مجید بارها خود و پیامبران و مومنین را به صداقت ستوده و فرموده است: «صدق الله و رسوله»، «صدق المرسلون»، «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه...»، «فإذا عزم الأمر فلو صدقوا الله لکان خیرا لهم»، «هذا یوم ینفع الصادقین صدقهم».    
همچنین قرآن کریم برخی از پیامبران رابه عنوان «صادق» نام برده است و آنان را بدین صفت می ستاید. ممکن است گمان شود که منظور از صداقت، تنها صداقت در گفتار و دروغگو نبودن است اما مفهوم صدق بسیار گسترده تر از آن است که تنها مربوط به گفتار انسان باشد.
صادق بودن یعنی اینکه انسان در اندیشه، عمل، گفتار، در ارتباط با خود و دیگران کج فهم نباشد، منافق و فریبکار و حیله گر و نیرنگ باز نباشد. برخی از مردم گمان می کنند صداقت چیزخوبی است اما با سیاست سازگار نیست.
آنها فکر می کنند سیاست مبتنی بر تزویر، حیله، دروغ و کلک است. بنابراین می گویند: اگر فردی می خواهد صادق باشد، باید از ورود درسیاست و انجام کارهای سیاسی، پرهیز کند. نظریه عدم سازگاری بین سیاست و صداقت، نتیجه برداشت غلط از سیاست و صداقت است.
سیاست به معنای تدبیر امور است نه نیرنگ بازی و فریبکاری. تدبیر امور هم براساس حکمت و عدالت و نظم دادن است. سیاستی که با صداقت سازگاری ندارد، سیاست معاویه است. چنین سیاستی هرگز سرانجام خوبی نخواهد داشت.
در سیاست تکیه بر دروغگویی، نوعی بیچارگی و ذلت است. اگر همه فعالیت ها و اقدامات انسان برصدق و راستی بنا نهاده شود و از هرگونه ناراستی پیراسته باشد، زمینه های نیک بختی و گران قدری برای او فراهم می گردد؛ چنان که گشوده شدن دریچه های سعاد و بهروزی به سوی جامعه بشری، جزبا استوار کردن پایه صداقت میسر نمی شود. به همین جهت حق تعالی مؤمنان را در کنار فراخوانی به تقوا، به همراهی با صادقان نیز فرمان می دهد: «یا ایهاالذین آمنو إتقواالله وکونوا مع الصادقین» «ای کسانی که ایمان آورده اید تقوای الهی پیشه کنید وباصادقان باشید» اهمیت آیه فوق زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که انتخاباتی نیز درپیش است.
همانطور که درآیه فوق اشاره شد باید انتخابمان کسانی باشد که دراندیشه، پندار، گفتار، کردار و در نهان و آشکارِ وجودشان ذره ای دروغ و ناراستی راه ندارد و وجودشان سراسر صدق و راستی است. نمونه بارز صادق بودن درسیاست امام خمینی(ره) هستند. چرا امام خمینی(ره) یک الگوست؟ یا به تعبیر دیگر، مگر امام چه ویژگی یا ویژگی هایی دارد که او را ازبقیه متمایز می کند؟ برای جواب دادن به این سوال، می شود ساعت ها صحبت کرد و یا اینکه کتاب ها نوشت. اما ما می خواهیم در اینجا فقط بایک دلیل –آن هم ساده- پاسخ این سوال را بدهیم: امام، یک نظریه پرداز عمل گراست. به یک معنی، امام هر چه گفته، عمل کرده است. همین. فعلا همین. کمتر از یک ماه به برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. موضوع مدنظر، توجه به وعده هایی است که کاندیداها از هم اکنون تاروز انتخابات به طرفداران خود و سایر افرادی که در پی جلب حمایت آنان هستند؛ می دهند و یا خواهند داد.
بخشی از محتوای پیام های انتخاباتی کاندیداها، درقالب وعده های انتخاباتی ظاهر می شود. وعده هایی که گاه با برنامه های مدون و استاندارد همراه است و گاه نیز برای آنها هیچ برنامه مدونی وجودندارد و تنها به توصیه مشاوران و اعضای اتاق های فکر کاندیداها برای پشت سرگذاشتن موفقت آمیز ماراتن انتخابات مطرح می شود. اما رای دهندگان هر حوزه انتخابیه نیز می توانند از طریق طرح سوال های مناسب، میزان تحقق وعده های کاندیداها را موردسنجش قرار دهند.
در خاتمه به واجدین شرایط رای دادن در انتخابات یاد آوری می شود که انتخاب نماینده اصلح نیازمند دقت و موشکافی در وعده های آن وصرف وقت و زمان است که می بایست ازسوی رای دهندگان حوزه انتخابیه انجام شود و همچنین به کاندیداهای احتمالی محترم نیز توصیه می شود که به دنبال جلب آراء به ه روسیله ممکن و ایجاد تصویری "سوپرمن مآب" و "معجزه گر" از خود در ذهن افراد حوزه انتخابیه خود نباشند، چرا که انجام بسیاری ازکارها و تحقق وعده ها، نیازمند فراهم شدن زیرساخت های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و...است و در این میان در صورت عدم تحقق وعده های انتخاباتی با گذشت زمان درمیان رای دهندگان بدبینی نسبت به نماینده و صداقت وی در دادن وعده افزایش خواهد یافت که مسبب اصلی ایجاد نظریه عدم سازگاری صداقت و سیاست است.
انتهای پیام/
captcha
آخرین اخبار