اقدام جدید چلسی برای جذب طارمی بعد از جام جهانی بازدید وزیر میراث فرهنگی از تکیه زاغرم تفرش اهدای لوح ثبت ملی تفرش دوزی توسط وزیر میراث فرهنگی رد پای بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی و انقلابی کشور در اراک است/ اگر بناهای تاریخی آسیب ببینند بخشی از هویت ما صدمه می بیند/ بازار اراک باید حفظ شود رشد و توسعه علمی کشور از همه‌ی مسائل مهم تر است/ لزوم توجه به ظرفیت های دریامحور بازدید وزیر میراث فرهنگی از بازار تاریخی اراک و مدرسه سپهداری سهم بخش گردشگری کشور باید استان به استان دنبال شود/ لزوم توجه به حفظ فضاهای گردشگری و بنا های تاریخی بازدید وزیر میراث فرهنگی از موزه چهار فصل اراک گردشگری می تواند رتبه نخست درآمد پایدار کشور باشد استان مرکزی در رتبه دوم رفع موانع تولید در کشور/ 12 هزار و 500 شغل طی 7 ماهه نخست امسال در استان ایجاد شد
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۶
کد خبر: 123
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
مراقب لقمه های بزرگتر از دهان باشید

چه وعده هایی به‌زودی پوشالی از آب درمی‌آیند؟

بیان وعده های انتخاباتی در محافل مختلف تبدیل به یک مطالبه مردمی می شود و بعد از پیروزی کاندیدا و در صورت عدم تحقق این وعده ها در طول زمان، طرفداران دچار سرخوردگی می شوند و آنها را نسبت به انتخابات و مشارکت در تصمیم گیری های آینده نظام دلسرد می کند.
به گزارش دیار آفتاب ؛به نقل از پایگاه خبری شازند ما، علی رغم اینکه بیش از یک ماه تا زمان قانونی تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما متاسفانه از محافل و جلسات مختلف وعده هایی از برخی نامزدهای احتمالی به گوش میرسد که جای تامل بسیار دارد!

اولین سوالی که در ذهن هر شخص در ابتدای امر باید شکل بگیرد این است که اساسا کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست، حیطه اختیارات آنان در چه زمینه هایی است و اصلا آیا وعده هایی نظیر آسفالت کردن، وام دادن، ساخت مسکن و ایجاد شغل جزء وظیفه نمایندگان است یا خیر؟!

با رجوع به مرجع قانونی، وظایف نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر درج شده است:

۱-وضع و اصلاح قوانین ،که بر اساس آن نمایندگان مجلس برحسب نیاز و ضرورتهای جامعه در مقام صلاحیت و تشخیص برای رفع نیازهای جامعه از طریق وضع قانون هستند.

۲-تحقیق و تفحص در تمام امور کشورکه طبق اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد زیرا مجلس مظهر اراده عموم مردم و مبین خواسته های آنان است و نظارت آن به منزله نظارت مردم بر امور است.

۳- نظارت بر معاهدات و قرار دادهای بین المللی، طبق اصل ۷۷ قانون اساسی عهد نامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس برسد. مجلس بر قراردادهای مالی دولت با طرف خارجی که براساس قواعد و مقررات معاملات دولتی منعقد می شود نظارت مستقیم دارد.

۴- بودجه سالانه کشور از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس تسلیم می شود. پس از تصویب بودجه، مجلس بر نحوه اجرای آن نیز نظارت دارد و این نظارت از طریق دیوان محاسبات کشور اعمال می شود دیوان محاسبات کشور مستقیماً زیر نظر مجلس است.

 ۵- رسیدگی به شکایتهای مردمی، گرچه مجلس در امور قضایی به مفهوم خاص کلمه دخالتی ندارد، اما برابر قانون اساسی هرکس از طرز کار مجلس یا قوای مجریه و قضائیه شکایتی داشته باشد، می تواند آن را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس نیز موظف است به این شکایت رسیدگی کند.

جدای از این موضوع،  نمایندگان مجلس برای ایفای این وظایف از جمله رای اعتماد به وزیران، حق سئوال از رئیس جمهور و وزرا، استیضاح رئیس جمهور و وزرا دارای حقوق و اختیاراتی هستند.

بیان وعده های انتخاباتی در محافل مختلف تبدیل به یک مطالبه مردمی می شود و بعد از  پیروزی کاندیدا و در صورت عدم تحقق این وعده ها در طول زمان، طرفداران دچار سرخوردگی می شوند و آنها را نسبت به انتخابات و مشارکت در تصمیم گیری های آینده نظام دلسرد می کند که در این صورت مخالفان، فضایی را برای اثبات حقانیت کاندیدای مغلوب خود می یابند؛ بنابراین کاندیداها به وعده های خود به عنوان چاقوی دو لبه نگاه کنند و وعده هایی را مطرح کنند که در حد اختیارات یک نماینده باشد و منافاتی با قوانین جاری کشور نداشته باشد.

وعده های مورد نظر می بایست با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... کشور مطرح شوند. برای مثال وعده جذب نیروی بومی در سه غول صنعت شهرستان شازند که به یک وعده روتین انتخاباتی بدل شده است. بارها و بارها در انتخابات مختلف شاهد بوده ایم افراد بسیاری برای کاندیداهای مختلف به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند به امید اینکه پس از انتخابات در جایی مشغول به کار شوند اما پس از انتخابات آقای کاندیدا حتی جواب تلفن آنها را هم نمی دهد.

در خاتمه به واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات یادآور می شود که انتخاب نماینده اصلح نیازمند دقت و موشکافی در وعده های آنان و صرف وقت و زمان است که می بایست از سوی رأی دهندگان حوزه انتخابیه انجام شود.

هر چه قدرت پرسشگری آحاد جامعه از کاندیداهای احتمالی بیشتر شود، امکان انتخاب فردی با وعده های مبتنی بر برنامه های قابل سنجش بیشتر خواهد بود و به کاندیداهای احتمالی نیز توصیه می شود که به دنبال جلب آراء به هر وسیله ممکن و ایجاد تصویری "سوپر من " و "معجزه گر"از خود در ذهن افراد حوزه انتخابیه خود نباشند. چرا که انجام بسیاری از کارها و تحقق وعده ها، نیازمند فراهم شدن زیر ساخت های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است.

انتهای پیام/ک
captcha
آخرین اخبار