
واردات ماشینآلات راهداری به شرط عدم پاسخگویی تولید داخل مجاز است
به گزارش دیار آفتاب؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 24 اسفندماه مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بهمنظور تأمین نظر شورای نگهبان بند الحاقی ۳ تبصره ۶ را اصلاح کردند.
بر اساس اصلاحات صورت گرفته در بند الحاقی ۳؛ بعد از عبارت «مقابله و پیشگیری» عبارت «در صورت عدم امکان تأمین از طریق تولیدات داخلی به تشخیص وزیر راه و شهرسازی» اضافه شد.
بدین ترتیب بند الحاقی ۳ به شرح زیر اصلاح شد:
وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حملونقل جادهای) مجاز است در راستای نگهداری راههای کشور و تجهیزات توسعه راهدارخانهها جهت مقابله و پیشگیری در صورت عدم امکان تأمین از طریق تولیدات داخلی به تشخیص وزیر راه و شهرسازی نسبت به واردات ماشینآلات و تجهیزات موردنیاز راهداری با عمر کمتر از پنجسال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام نماید.
بر اساس نظر شورای نگهبان در بند الحاقی ۳، اطلاق معافیت حقوق ورودی مذکور، نسبت به مواردی که به نحو مناسب امکان تأمین نیاز به وسیله تولید داخلی وجود دارد، مغایر بند ۱۳ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد که در این بند آمده است «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذكور در اصل دوم، همه امكانات خود را برای تأمین خودكفایی در علوم و فنون و صنعت و كشاورزی و امور نظامی و مانند اینها به کار برد»
پیشتر نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۶ مادهواحده لایحه بودجه وزارت راه و شهرسازی را مجاز کردند در راستای نگهداری راههای کشور و تجهیزات توسعه راهدارخانهها جهت مقابله و پیشگیری نسبت به واردات ماشینآلات و تجهیزات موردنیاز راهداری با عمر کمتر از پنج سال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.
«دیار آفتاب» اما پس از مصوبه مجلس در گزارشی انتقادی بهصورت کامل به تحلیل این آن پرداخت(اینجا) این تصمیم متناقض با سیاستهای اقتصاد مقاومتی اما در ایامی اتخاذ شد که اخبار امیدبخشی از شرکت هپکو به گوش میرسد و این غول صنعتی دوباره مسیر بازگشت به روزهای اوج خود را میپیماید مورد گلایه کارگران و مدیرعامل کارخانه هپکو بهعنوان بزرگترین تولیدکننده ماشینآلات راهسازی و معدنی کشور قرار گرفت.
واردات انواع ماشینآلات راهسازی و معدنی بهخصوص در رده دستدوم و مستعمل طی سالهای اخیر ضربات بسیار سنگینی را به شرکت هپکو وارد کرده است بهطوریکه میزان تولیدات این مجموعه صنعتی که بزرگترین و تنها تولیدکننده تجهیزات سنگین خاورمیانه لقب دارد از تولید سالانه از قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.
بحث تهدید واردات بیرویه برای تولیدکنندگان داخلی اما در بازدید اخیر رئیسجمهور از شرکت هپکو موردتوجه قرار گرفت و آیتالله رئیسی بر ممنوعیت وارداتی که به تولید داخلی ضربه میزند تأکید کرد، حال که تولید تنها راه سامان بخشیدن به اقتصاد و ایجاد اشتغال در کشور است مجلس و دولت باید اهتمام بیشتری به تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و در رأس آن حمایت از تولید داخل داشته باشند.
هرچند اصلاح مصوبه مجلس در بودجه 1402 نیز همچنان تهدید واردات را بهکلی رفع نکرد اما با اولویت دادن به تولید داخلی امید است مجموعه وزارت راه و شهرسازی که به طبق برخی آمارها تقاضای بیش از 2500 دستگاه انواع ماشینآلات راهسازی را دارد با در نظر گرفتن ظرفیتهای هپکو به تفاهمنامهای که پیشتر با حضور مسئولان دولت قبل و همچنین وزیر فقید راه و شهرسازی منعقدشده بود عنایت لازم را داشته باشند.
هپکو با خطوط تولید مجهز به تجهیزات فوقپیشرفته سهم مهمی در تولید انواع تجهیزات و ماشینآلات سنگین معدنی، راهسازی، انواع جرثقیلها، تجهیزات حفاری، نیروگاهی، بنادر و صنایع نفت و گاز داشته و این شرکت خیلی زود با قرار گرفتن در کنار غولهای بزرگ صنعتی دنیا در حوزه تولید ماشینآلات سنگین عنوان اولین و بزرگترین سازنده تجهیزات سنگین در غرب آسیا را از آن خود کرد.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/