کی روش: اظهارات کلینزمن مایه شرمساری است/ یورگن، خودت استعفا بده! جام جهانی قطر| مصدوم‌کردن نیمار عمدی بود! آثار گسترده نماز شب در زندگی آزاد شدن فروش سهام عدالت فعلا منتفی است/ تسویه سود سهام عدالت ۱۴۰۰ شاید به فروردین ۱۴۰۲ کشیده شود تكاليف عمده براى رفع آلودگى هوا با كدام ارگان است؟ ایران با تکرار سناریوی «بازی قرن» مقابل آمریکا به دنبال شگفتی در جام جهانی رزمایش کمک مؤمنانه در اراک پرونده سازی ناقضان حقوق بشر علیه ایران قرارگاه مرکزی راهیان نور استان مرکزی برگزار شد دفاع مقدس نمایشگاهی از توانمندی ها و ظرفیت های عظیم ملت ایران است/ضرورت اهتمام ویژه رسانه ها به اردوهای راهیان نور
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۷
کد خبر: 100727
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰

ترفند تکراری فارسی‌زبانان ضدانقلاب؛ یک فیلم و چند لوکیشن!

رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در این چند روز از ترفند استفاده از یک فیلم ثابت برای چند شهر مختلف استفاده کردند.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از فارساز شایعه تا واقعیت: کشورمان چند روز ناآرامی را پشت سر گذاشت؛ از تجمعات و اعتراضاتی که در برخی موارد به آشوب کشیده شد تا آنچه در فضای مجازی و رسانه‌ای به راه افتاد.

وسعت این اتفاقات درحدی بود که با فشارها، تعدادی از سلبریتی‌ها و چهره‌های مطرح ورزش و سینمای جهان به این اتفاق واکنش نشان دادند؛ چهره‌هایی که دربرابر یک دهه تحریم ظالمانه آمریکایی‌ها علیه مردم ایران یک بار دهن به انتقاد باز نکردند و یکبار برای بچه‌های بیمار و پروانه‌ای دست به انتشار پست در صفحه شخصی‌شان نبردند.

تکلیف رسانه‌ها و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم که سال‌ها پشت نقاب حرفه‌ای گری پنهان شده بودند در این ماجرا روشن شد و رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال روزانه بیش از ۱۰۰ پست درباره اتفاقات اخیر منتشر کردند که بسیاری از آن ها بدون سند، تحریف شده و دروغ بود همان اقدامی که شبه رسانه آمدنیوز در اتفاقات مشابه سال های گذشته انجام می داد.

یکی از تکنیک های که رسانه های معاند در کنار تکرار و بارش اطلاعات درست و نادرست به خورد مخاطبان می دادند، انتشار فیلم های تکراری و قدیمی یا انتساب یک فیلم به چند شهر برای گسترده نشان دادن اعتراضات بود.

در ادامه تعدادی از این ترفند در اغتشاشات اخیر را بررسی می کنیم و سپس مروری به استفاده از این ترفند در حوادث مشابه سال های قبل می اندازیم:

* انتساب همزمان یک فیلم به قروه و آبادان

جریان معاند برای تحریک مردم به خصوص در کردستان یک فیلم ثابت را یک بار با عنوان تجمعات در قروه و بار دیگر به عنوان تجمعات در مریوان پخش کردند.

* کرمانشاه یا مریوان؟

در ادامه این تحرکات یک فیلم همزمان با عنوان کرمانشاه و مریوان توسط رسانه های آشوب طلب منتشر شد.

* یک تجمع در شیراز یا آبادان

کاربران توییتری ضدانقلاب در روزهای اخیر فیلمی از شعار دادن عده ای مقابل سرهنگ نیروی انتظامی را یک بار با عنوان وقوع این اتفاق در شیراز و بار دیگر در آبادان منتشر کردند.

* انتشار فیلم لحظه درگیری پارسال کلاغ مهرشهر به عنوان کشته شدن در اعتراضات امسال

یکی از مطالبی که کانال های تلگرامی معاند با عنوان «تیر خلاص ماموران به یک شهروند» در ماجرای ناآرامی ها اخیر منتشر کردند، مربوط به شرور کرجی به نام «کلاغ مهرشهر» بود که سال گذشته در درگیری با ماموران پلیس کشته شده بود.

* انتشار فیلم قدیمی از اتوبان امام علی(ع)

* فیلمی با ادعای بسته شدن اتوبان امام علی(ع) توسط معترضان هم از دیگر فیلم هایی بود که در رسانه های جریان دشمن پخش شد، درحالی که این فیلم سال های پیش منتشر شده بود.

* بی بی سی درست به کار می شود

بی بی سی فارسی که در این روزها اخبار جعلی منتشر کرده بود، تصویری را منتشر کرد تا نشان دهد اشنویه تحت کنترل نیروهای معترض مسلح قرار دارد، درحالی که این عکس مربوط به چند ماه پیش و اتفاق دیگری در مریوان بود.

در این برخی دیگر به انتشار تصاویر فتوشاپی هم روی آوردند.

البته این روشی است که مسیح علینژاد که این روزها بحث کاسبی اش مورد انتقاد خود ضدانقلاب هم قرار گرفته در آن تبحر دارد. خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان « کلاه گشاد مسیح علینژاد بر سر فالوورها و کارفرمایانش» پرده از پست های تکراری علینژاد برای موفق نشان دادن کمپینش برداشته بود.

به گزارش فارس، استفاده از این روش سال‌هاست که در بین رسانه‌های معاند از جمله آمدنیوز مورد استفاده قرار می گیرد.

مردادماه سال ۱۴۰ برخی رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان از تجمع، اعتراض و شعارهای هنجارشکن عده‌ای در گوهر دشت کرج خبر دادند.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر و فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های ضدانقلاب خبرنگار خبرگزاری فارس به محل ادعایی رفت که مشخص شد خبری ادعایی درست نبوده است و بررسی فیلم مذکور نشان داد که فیلم مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است.

یا در نمونه دیگر تصویری از یک تجمع را همزمان با عنوان در شیراز و مشهد منتشر کردند.

در سال های پیش این تصویر را با عنوان تجمع در رامین منتشر کرده بودند درحالی که در سال ۹۶ که این شایعه منتشر شده بود بانک دی که در تصویر مشخص است هیچ شعبه ای در ورامین نداشته است.

* انتشار فیلم سال ۹۷ خوزستان به جای تجمع اصفهان ۹۸

در۲۰فروردین سال ۹۸ امسال برخی رسانه ها مدعی شدند که جمع زیادی از بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به پرداخت نشدن بیمه و عیدی سال ۹۷ مقابل استانداری اصفهان تجمع کردن، این درحالی بود که همین فیلم ۱۹ اسفندماه در همین رسانه‌ها تحت عنوان «تجمع بازنشستگان فولاد روبروی استانداری خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و عیدی» منتشر شده بود.

* شایعه به آتش کشیدن پمپ بنزین در اصفهان

در سال ۱۳۹۷که تعدادی از مردم اصفهان در اعتراض به وضعیت اقتصادی نامساعد به خیابانها آمدند، آمدنیوز برای وخیم نشان دادن اوضاع فیلم کوتاهی را منتشرکرد و مدعی شد که مردم پمپ بنزین شهید حججی را به آتش کشیدند اما بررسی ها نشان داد که صلا در آن منطقه، پمپ بنزینی به نام شهید حججی نامگذاری نشده و تصویر ادعایی آمدنیوز، مربوط به تصویر آتش سوزی در بندرلنگه بود که چند هفته پیش از آن براثر یک ایراد فنی رخ داده بود.

این موارد تنها نمونه هایی از عملیات روانی رسانه ها و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و کاربران آن ها در فضای مجازی است تا حجم ناآرامی ها را بسیار بیشتر از آن چه اتفاق می افتد نشان دهند.

پایان پیام

captcha
آخرین اخبار
پربازدیدها