اقدام جدید چلسی برای جذب طارمی بعد از جام جهانی بازدید وزیر میراث فرهنگی از تکیه زاغرم تفرش اهدای لوح ثبت ملی تفرش دوزی توسط وزیر میراث فرهنگی رد پای بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی و انقلابی کشور در اراک است/ اگر بناهای تاریخی آسیب ببینند بخشی از هویت ما صدمه می بیند/ بازار اراک باید حفظ شود رشد و توسعه علمی کشور از همه‌ی مسائل مهم تر است/ لزوم توجه به ظرفیت های دریامحور بازدید وزیر میراث فرهنگی از بازار تاریخی اراک و مدرسه سپهداری سهم بخش گردشگری کشور باید استان به استان دنبال شود/ لزوم توجه به حفظ فضاهای گردشگری و بنا های تاریخی بازدید وزیر میراث فرهنگی از موزه چهار فصل اراک گردشگری می تواند رتبه نخست درآمد پایدار کشور باشد استان مرکزی در رتبه دوم رفع موانع تولید در کشور/ 12 هزار و 500 شغل طی 7 ماهه نخست امسال در استان ایجاد شد
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳
کد خبر: 100694
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
گزارش تصویری/

برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال

آیین سنتی، مذهبی قالیشویان روز جمعه با حضور خیل عظیم مردم ولایتمدار و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از سراسر میهن اسلامی امروز در حرم مطهر سلطانعلی بن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال برگزار شد.

به گزارش دیار آفتاب؛ مراسم قاليشويان نمايش واقعه شهادت سلطان علي بن محمد باقر (ع) در سال 113 هجرت در سرزمين مشهد اردهال و نحوه به خاكسپاري اين امامزاده جليل القدر توسط اهالي است كه هر ساله با غرور خاصي معمولا در يكي از روزهاي ميان هشتم تا پانزدهم مهرماه برگزار مي‌شود كه به روز قاليشويان معروف است.

هر گاه اين جمعه با يكي از روزهاي سوگواري و جشن مذهبي، يا با يك رويداد برجسته تاريخي و سياسي همزمان بشود، مراسم در همان هفته بر پا مي‌گردد. يك هفته پيش از مناسك قاليشويان، معمولا در نخستين جمعه از فصل پائيز، مراسم جار بر گزار مي‌شود که اين جمعه به جمعه جار معروف است، روز فراخواني مردم به مراسم قالي‌شويي در مشهد اردهال است که هفته گذشته برگزار شد.

جمعه جار پيام‌آور فرا رسيدن سالروز شهادت شهيد دشت اردهال، امامزاده مظلوم ، حضرت سلطان علي بن امام محمدباقر (ع) و روز موعود براي گرد همايي قاليشويان و هفته زيارت امامزاده سلطان علي (ع) آگاه مي‌كنند.

خبر جمعه قاليشويان به سرعت دهان به دهان ميان مردم همه قشرها و بازاريان و پيشه وران و دستفروشان مي‌گردد و در كمتر از يكي دو روز در همه شهرها و دهات از جمله شهرهاي نطنز ، قم ، محلات، ساوه، دليجان، يزد، آشتيان و اصفهان پراكنده مي‌گردد جارچيان با رساندن اين پيام، همه مردم، به ويژه زائران و فروشندگان صاحب نذر را كه بايد هر ساله در قاليشويان شركت داشته باشند، به تكاپو و فراهم كردن اسباب و توشه زيارت و تهيه جا و مكان براي سكونت در مشهد اردهال وا مي‌دارند.

روز مراسم قالي شويان را معمولا در دومين جمعه پائيز تعيين مي‌كنند. اين مراسم جار طبق سنت قديم هنوز در منطقه پابرجا و انجام مي‌گيرد. اشعاري كه جارچيان مي‌خوانند اشاره به فرا رسيدن سالگرد واقعه شهادت امامزاده و لعنت‌هايي كه به دشمنان و قاتلان امامزاده مي‌فرستند، دارد.

زائران مومن ثواب زيارت امامزاده و حضور در مراسم قاليشويان را با زيارت مرقد مطهر جد بزرگوارش، حضرت امام حسين عليه السلام و حضور در كربلا برابر مي‌دانند. مراسم اينگونه آغاز مي‌شود كه پس از سخنان خطيب، يكي از ريش سفيدان يا روحاني اهل فين كاشان اعانه‌اي را كه از فيني‌ها جمع كرده است به عنوان هديه و شيريني به متولي يا سرپرست خادمان آستانه مي‌دهد و درخواست آوردن قالي مخصوص امامزاده شهيد را از آستانه مبارك حضرت امامزاده سلطان علي (ع)مي كند.

خادمان يك تخته قالي پيچيده شده را كه رويش يك تكه پارچه سبز كشيده‌اند، از داخل حرم امامزاده بيرون مي‌آورند و به بزرگان فيني مي سپارند. جوانان فيني با ديدن قالي به شور و هيجان مي‌آيند و با بانگ و فرياد "يا حسين، يا حسين" براي بدست آوردن قالي به سوي آن هجوم مي‌آورند و آن را از بزرگان فيني مي‌گيرند اين قالي سمبل جنازه مطهر امام زاده است و قالي شويان همانند جسدي كه مي‌خواهند به خاك بسپارند.

از آنجايي كه به خاك سپاري امامزاده توسط مردم فين كاشان صورت گرفته لذا در طول مراسم حمل قالي كه تمثيلي از پيكر حضرت است غير از اهالي فين كاشان هيچكس ديگري حق دست زدن به قالي را ندارد و تنها با عزاداري و سينه‌زني مي‌توانند جمع قالي‌شويان را همراهي كنند. جوانان در پناه انبوه مردان چوب به دست (چوب به عنوان سلاح رايج در آن زمان بوده است) قالي را در حالي كه گاهي بر روي دوش و گاهي بر روي دست دارند، از ميان جمعيت مي‌گذرانند.

تشييع‌كنندگان از همان راهي كه آمده بودند با "قدم سعي" يعني با گام‌هايي تند و شتابان و گاهي دوان دوان و با هياهو و ولوله، قالي را به سرچشمه نهر شازده حسين، در ميدان مقابل زيارتگاه مي‌برند. با قدم سعي در بردن قالي را به سر آب تمثيلي از كوشش هاجر به رساندن اسماعيل به چشمه آبي در صحراي خشك و تفيده مكه گرفته‌اند. در پيشاپيش دسته حاملان قالي، مردي ميان سال از اهالي چهل حصاران كاشان، سوار بر اسب حركت مي‌كند. اين مرد با خود يك جانماز ترمه را در حالي كه بر روي شانه راستش گذاشته، حمل مي‌كند.

جوانان با چوب هاي چرخان در آسمان، همچون امواجي در پس اين پرده غبار ، خيزان و پويا پيش مي روند تا خود را به سرچشمه آب برسانند. قالي‌كشان قالي را در كنار نهر روي زمين مي‌گذارند و دور آب، حلقه مي‌زنند و چوب‌هايشان را پياپي در هوا تكان مي‌دهند.

در اين هنگام، يعني پيش از آداب شستن تمثيلي قالي امامزاده، مراسم لعن‌خواني بر دشمنان حضرت انجام مي‌گيرد. پس از پايان آداب شست و شو، قالي را دوباره به دوش مي‌گذارند و از گذرگاهي در پاي كوه اردهال كه به در شرقي آستانه امامزاده منتهي مي‌شود، به صحن سردار يا صحن فيني‌ها مي‌برند.

سرانجام پس از كشمكش هاي بسيار و در لحظه هايي حساس و پرهياهو و در زير بانگ و فرياد "حسين ، حسين" و "الله اكبر، الله اكبر"، بزرگان فيني قالي را از جوانان مي‌گيرند و به نمايندگان خاوه‌اي تحويل مي‌دهند. خاوه‌اي‌ها قالي را با تشريفات و احترامي خاص به داخل حرم مي‌برند و به خدام آستانه تسليم مي‌كنند. مراسم قالي‌شويان در حدود ساعت يك بعد از ظهر در فضايي آكنده از غم و افسوس و در برابر هزاران چشم اشك آلود پايان مي‌يابد.

عکس از حمیدرضا زاهدی 

captcha
آخرین اخبار